Let op Functionele en analytische cookies worden op deze website gebruikt voor de beste gebruikerservaring. Hiervoor hoef je geen expliciete toestemming te geven, maar we willen je wel informeren. Indien je verder gaat, ga je akkoord met het ontvangen van cookies van deze website. Voor meer informatie lees je onze privacy verklaring en ons cookiebeleid.
OK, ik begrijp het

De Sigaonline prijslijst 2020

09.12.2019
door Frank Koppelman

Voor een aantal producten heeft SIGA een (kleine) prijswijziging doorgevoerd. Vanaf 1 januari zullen de wijzigingen ook terug te zien zijn in onze webshop.

Siga Academy 2019

06.11.2019
door Support Luchtdichtshop

Siga Academy 2019

Ook dit jaar zijn wij weer afgereisd naar Zwitserland. De Siga Academy stond weer op het programma. Na een enorm geslaagde eerste editie van het bezoek van de fabriek van Siga vorig jaar, wilden wij onze vaste klanten een kans geven om deze fabriek ook eens te bezoeken. Tijdens deze trip werd er natuurlijk niet enkel gewerkt, er was genoeg ruimte voor ontspanning. Zo konden onze gasten uiteraard ook genieten van de informele sfeer die Zwitserland te bieden heeft. Maar natuurlijk werden ze vooral bijgespijkerd op het gebied van luchtdicht bouwen.

Dag 1:

Op 10 oktober was het zo ver. De eerste dag van onze reis naar Zwitserland stond op het programma. Al onze gasten werden verwacht op Schiphol waarnaar we gezamenlijk het vliegtuig naar Zurich in zouden stappen. We werden verrast door een grote camera crew die ons stond op te wachten. We werden ontvangen als ware BN’ers met luid applaus en een flesje champagne. We hadden de pech dat toevallig Martien Meiland en consorten hun terugweg naar Frankrijk zochten. De dag ervoor werden zij beloond met een Televizierring waardoor de aandacht van de camera crew helaas uitging naar Martien. Leuke serie, dat wel. Chapeau Martien, gefeliciteerd.

Afijn, na onze vliegreis stond er een gezamenlijk diner op het programma. Hiervoor kozen we voor een restaurant dat zich tussen het vliegveld en onze plek van bestemming bevond. Na een hapje en drankje vervolgden we onze weg naar de fabriek van Siga. Siga beschikt naast een grote fabriek ook nog eens over een guesthouse.” Super geregeld”, aldus onze gasten.

Dag 2:

Op de tweede dag stond de Siga Academy op het programma, de reden van ons bezoek aan Zwisterland. Door de goede zorgen in het Siga guesthouse en een ochtendwandeling naar de fabriek was iedereen er klaar voor.

De academy vond plaats in de zogenaamde arena’s in de fabriek. Deze arena’s zijn de leslokalen waar de praktijk en theorie trainingen gegeven worden. Allerlei verschillende onderwerpen kwamen voorbij en door middel van een interactieve manier van presenteren deed iedereen enthousiast mee. Leuk om te zien dat iedereen zo actief betrokken was bij de workshops. De academy werd afgesloten met een rondleiding door de fabriek en het laboratorium. Tijdens deze rondleiding konden wij een kijkje nemen in de keuken van Siga. Top Secret allemaal dus, dat begrijpt u wel. Er komen in iedere geval mooie dingen aan, dat is een ding wat zeker is.

Als afsluiting van de dag bezochten we de stad Luzern. Na zo’n dag vol met workshops en lessen genoten we een gezamenlijk diner. Aansluitend was er natuurlijk ruimte voor een klein biertje. Dik verdiend, dat is zeker. Iedereen bleef gezellig nog even plakken, wat in principe best toepasselijk was als je kijkt naar onze daginvulling.

Dag 3:

De laatste dag was alweer aangebroken, de tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Ook deze dag vertrokken we per bus met als bestemming Luzern. Deze dag was bedoeld om kennis te maken met alle schoonheid die Zwitserland te bieden heeft.

Met de hele groep werden we meegenomen in de geschiedenis en architectuur van Luzern. Aan de hand van een stadsgids leerden we alle in’s en out’s van deze stad kennen. Echt een aanrader!

Als afsluiting van ons academy-weekend gingen we lunchen. En niet zo maar lunchen, nee deze lunch vond plaats op twee kilometer hoogte. Op de top van de berg Pilatus. Gelukkig kwam iedereen veilig boven waarna iedereen gezellig kon aanschuiven voor de lunch. Na het eten gingen we per kabelbaan weer naar beneden. De bus stond daar op ons te wachten met deze keer als eindbestemming het vliegveld. Helaas zat dit weekend erop en konden we ons klaarmaken voor de terugvlucht. 

Bedankt allemaal voor jullie aanwezigheid, gezelligheid en leergierigheid. Super leuk om zo op een andere manier met onze klant in contact te komen en deze anders te leren kennen. Wij willen ook Siga en haar medewerkers even in het zonnetje zetten. Bedankt dat jullie dit fantastische weekend mogelijk hebben gemaakt voor ons.

Op naar volgend jaar!

Extra technisch verkoopadviseur Siga

13.02.2019
door Dirk Jan Karsten Luchtdichtshop
Siga Ronald Lampe

Sinds 1 januari mogen we Ronald Lampe verwelkomen als extra technisch verkoopadviseur bij SIGA. Ronald is met zijn ruime praktische ervaring in de bouw echt een aanwinst voor het team. Ronald is verantwoordelijk voor Noord- en Zuid-Holland, zeg maar West-Nederland. Samen met Mike Pedersen en Jan-Peter de Jong is hij dagelijks op weg voor instructie, begeleidingstrajecten en workshops.

Heeft u interesse in onze producten, in de toepassing of wilt u graag een workshop georganiseerd hebben? Neem dan nu contact met ons op en wij regelen zo snel als u wilt een afspraak met Ronald, Mike of Jan-Peter. 

Neem nu contact op!

Siga Academy 2018

27.11.2018
door Frank Koppelman
banner blog Siga academy

 

Dit jaar zijn we met een groep klanten vanuit Nederland afgereisd naar het mooie Zwitserland voor de Siga Academy. Het doel van deze reis is om onze klanten van dichtbij de kwaliteit van Siga producten en processen te laten ervaren. En middels een intensieve opleiding een goed beeld te krijgen van de vele mogelijkheden die de producten bieden. Naast het bezoek aan de productielocatie van Siga en de training, bood deze reis ook de mogelijkheid om omliggende bezienswaardigheden te bezoeken. De mix van een educatieve reis, een juiste afwisseling tussen leren en plezier en de verschillende activiteiten maakten de Siga Academy tot een groot succes! 

 

Dag 1: De reis naar Zwitserland

Na de vliegreis vanaf Schiphol kwamen wij tegen de avond aan in Zürich. We werden vanaf het vliegveld met een bus naar een gezellig restaurant gereden dat tussen Zürich en Ruswil ligt. Na een lekker hapje en een drankje reed de bus verder naar het Siga Guesthouse in Ruswil, voor de overnachting. Er moest goed uitgerust worden, want er stond voor de volgende dag een uitgebreid en leerzaam programma op de planning.

 

Dag 2: De Siga Academy 

De Siga Academy stond om 08:00 op de planning, uitslapen was er dus voor niemand bij op de tweede dag! Na een gezamenlijk ontbijt te voet naar het hoofdkantoor en de fabriek dat vlak naast het Guesthouse is gelegen.

Bij de Siga academy werden we bijgeschoold in de theorie van het luchtdicht bouwen en de bouwfysica, met name in dampspanning. Deze theorie werd afgewisseld met diverse praktijkoefeningen in het luchtdicht aansluiten van details. Tussendoor werden we uitgebreid rondgeleid door de fabriek. Erg interessant om te zien hoe de productie van dergelijke kwaliteitstapes in z'n werk gaat.

Ook hebben we een inkijkje gekregen in het laboratorium. Dit geeft een goed beeld van de manier waarop de kwaliteitstesten worden uitgevoerd en er onderzoek gedaan wordt naar nieuwe producten en toepassingen.

Na een lange dag vol leerzame en gezellige momenten, vertrok de bus vanaf Siga naar Luzern. Als afsluiting van de dag werd een gezamenlijk diner gevolgd door een avond met vrije besteding in het centrum van Luzern.

Dag 3: Luzern en de berg Rigi

Op de derde en laatste dag hebben we onder begeleiding van een gids de stad Luzern en de omgeving rondom de stad verkend. Ze heeft ons enthousiast het oude centrum van Luzern laten zien.

Vanuit Luzern zijn we met de boot over het meer van Luzern gevaren en werd er koers gezet naar het stadje Vitznau. In deze plaats start de Rigibahn, een tandradtrein die de berg Rigi op gaat, onze plaats van bestemming. Na een klim met de trein en een stuk te voet kwamen we op het hoogste punt van de berg. Op 1798 meter hadden we een prachtig uitzicht over de deken van wolken rondom de berg. Na het bereiken van de top werd er een wandelroute gevolgd naar een berghut op de Rigi. Hier werd er met elkaar geluncht. Een kleine wandeltocht bracht ons even later weer bij een gondel, waar we mee omlaag gingen. Eenmaal beneden stond de bus richting het vliegveld alweer op onze te wachten en zat onze reis in Zwitserland er op. 

Volgend jaar weer!

Wij hebben erg genoten van de reis en ook vooral van ons gezelschap. Een erg gezellige trip die we komend jaar zeker weer gaan organiseren. We willen ook langs deze weg alle deelnemers ontzettend bedanken voor hun inbreng en enthousiasme. En zeker ook de mensen van Siga bedanken voor een paar onvergetelijke en perfect georganiseerde dagen. 

Dirk Jan en Corine Karsten
Sigaonline

Het Siga team breidt uit!

31.10.2017
door Dirk Jan Karsten Luchtdichtshop
Siga Mike Pedersen

Sinds kort is het Siga team in Nederland uitgebreid met een vertegenwoordiger voor Zuid-Nederland. Hierdoor kunnen we nog beter rechtstreeks contact onderhouden met de vakmannen op de bouw. Mike Pedersen heeft het intensieve trainingstraject in Zwitserland afgerond. Mike is nu samen met Jan-Peter de Jong dagelijks op weg voor instructie, begeleidingstrajecten en workshops.

Heeft u interesse in onze producten, in de toepassing of wilt u graag een workshop georganiseerd hebben? Neem dan contact met ons op en wij brengen u in contact met Mike Pedersen of Jan-Peter de Jong.

 

Neem nu contact op!

Dockskin nu in handige 1 kg knijpfles

04.04.2017
door Corine Karsten
dockskin 1kg fles

Dockskin is een primer die gebruikt dient te worden voor het versterken van stoffige en/of vezelige ondergronden zoals houtvezelplaten (zachtboard), gipsvezelplaten, cementvezelplaten, pleisterwerk, stukadoorswerk, steenachtige ondergronden en beton. Ideaal als primer voor Wigluv, Rissan en eventueel Fentrim.

Nu dus naast de 4 kg emmer, ook verkrijgbaar in handige hersluitbare knijpflessen. Met deze vernieuwde fles van 1 kg is het heel eenvoudig de primer nauwkeurig aan te brengen zonder geknoei. Spuit voldoende Dockskin uit de fles en strijk het uit met een kwast of roller. Even 10 minuten aan laten drogen en je ondergrond is klaar om te plakken!

Normaal gesproken kunnen alle Fentrim banden zonder primer worden aangebracht op kalkzandsteen, SBS-blokken, beton en vrijwel alle andere steenachtige ondergronden. In geval van beton komt het een enkele keer voor dat deze 'verbrand' is, hoe vaak je ook veegt of stofzuigt, het oppervlak blijft stoffig. Dockskin biedt dan uitkomst! Even instrijken met de primer en ook hier zit Fentrim muurvast.

Gratis Workshop wind- en luchtdicht bouwen

17.11.2016
door Dirk Jan Karsten Luchtdichtshop
Gratis Workshop wind en luchtdicht bouwen

 

Speciaal voor bouwprofessionals organiseren we 7 december 2016 een workshop wind- en luchtdicht bouwen. Met name bouwbedrijven, dakdekkersbedrijven, installateurs en zzp'ers kunnen zich helemaal bij laten praten over de laatste stand van dit zeer actuele onderwerp. Dit in combinatie met een praktijkgedeelte waar we echt aan de slag gaan met het maken van goede luchtdichte aansluitingen. De middag zal onder leiding staan van een zeer deskundige trainer/adviseur van Siga Zwitserland

Workshop wind- en luchtdicht bouwen

7 december 2016 14:00 - 17:00 uur

Aanmelden kan telefonisch via 0546-760200 of per mail naar info@sigaonline.nl

De workshop wordt gegeven in Kulturhus 't Trefpunt te Daarlerveen (G. Nijlandstraat 2a, Daarlerveen).

uitnodiging workshop

 

Majrex, geïnspireerd door de cactus

24.09.2016
door Dirk Jan Karsten Luchtdichtshop
SIGA Majrex

Grote uitdaging

Houtbouwconstructies zonder achterventilatie van de afdichting worden beschouwd als bouwfysisch kritisch. Vaak wordt vanwege de kosten of de esthetiek afgezien van achterventilatie. Bouwvocht uit aangebrachte vloer- en pleisterlagen en ingesloten bouwvocht vormen al snel een probleem. Het gebruik van vochtvariabele dampremmen heeft het risico op schade niet zo sterk beperkt als gehoopt. SIGA heeft het doel voor ogen om een bijzonder betrouwbare damprem te ontwikkelen.

Het geheim

Majrex cactusSIGA keek rond in de natuur en vroeg zich af: Waarom kan een cactus overleven in extreme klimaatomstandigheden zoals hitte en droogte?

Het geheim: “Vochttransport slechts één kant op”.

Hij laat vocht erin, maar niet meer eruit. Hoe kunnen wij dit geniale principe gebruiken voor onze nieuwe damprem?

Nieuwe technologie

Na enkele jaren onderzoek en ontwikkeling is het SIGA gelukt om het geheim van de cactus te ontrafelen. Daarvan afgeleid heeft SIGA de Hygrobrid®-technologie ontwikkeld – vochttransport in één richting.

Daar is een bijzonder betrouwbare damprem voor iedere constructie uit ontstaan – SIGA-Majrex® met Hygrobrid® - technologie.

majrex nieuwe technologie

Verhoogde bescherming

SIGA-Majrex ® zorgt, ook bij hoge bouwvochtigheid (na het aanbrengen van de dekvloer- en pleisterlaag) of bij hoge vochtbelasting tijdens het gebruik, voor nog meer bescherming in de houtconstructie. Dankzij Hygrobrid®-technolgie wordt de vochtophoping binnen de constructie minimaal en het vochttransport uit de constructie maximaal.

De berekeningsmethode

Voor aan de buitenkant dampdichte houtbouwconstructies zonder achterventilatie wordt verwezen naar hygrothermische simulaties [EN 15026: 2007; WTA 6-2:2014].

Het IBK in Dresden heeft de bouwfysica-software Delphin verder ontwikkeld, zodat de berekening met richtingsafhankelijke wa- terdamp-diffusieweerstanden gestandaardiseerd kan plaatsvinden.

De Hygrobrid®-technologie kan vanaf nu rekenkundig bewezen worden. 

Bewijs geleverd

De TU Dresden voerde materiaalmetingen uit in het laboratorium en metingen van bouwdelen op platdakconstructies onder voor de bouw relevante klimaatomstandigheden. De metingen bewijzen: SIGA-Majrex® met Hygrobrid®-technologie vermindert duidelijk de vochtophoping van de constructie ten opzichte van gewone vochtvariabele dampremmers! En vocht dat zich in de constructie bevindt, kan sneller ontsnappen.

Koppen kanaalplaatvloeren 100% luchtdicht

09.06.2016
door Corine Karsten
Koppen kanaalplaatvloeren 100% luchtdicht

Nog altijd zie je de koppen van kanaalplaten afgedicht met de standaard meegeleverde plastic doppen, een pluk glaswol of een flinke bol PUR. Maar waarom?!? Waarom niet met dezelfde moeite de kanalen 100% dicht? En nog eens heel voordelig ook!

Waarom afdichten

De eerste vraag is natuurlijk waarom zou je de koppen van de kanaalplaten überhaupt afdichten? Wat is het effect? En wat is het nadeel als je het niet doet?
Een eerste argument is dat als de kanalen gewoon open blijven er een luchtstroom ontstaat door de kanalen van de ene naar de andere zijde van de woning of het gebouw. Je kan je voorstellen dat als dat koude winterlucht is, dit een behoorlijk energieverlies kan betekenen. Door drukverschil als gevolg van wind kan dit een serieus probleem zijn.

Daarnaast zijn in een gebouw veel kanalen naar de binnenzijde van het gebouw open. Denk aan doorvoeren van riool die van boven naar beneden door de vloer lopen, ventilatiekanalen, sparingen, centraaldozen en meer van dit soort voorzieningen. Als de kop van de kanaalplaat open is kan de luchtstroom dus ook de woning in komen (of uit stromen, afhankelijk vanaf welke kant je kijkt). Dat betekent een nog groter energieverlies, maar ook een behoorlijke tocht in de woning. En dat is uiterst oncomfortabel!

100% dichtmaken dus!

Zorg daarom dus voor een 100% dichte kop van de kanaalplaat. Er zijn diverse materialen op de markt die hierin een oplossing bieden. De standaard meegeleverde doppen beperken de stroming enigszins maar dichten de kanalen zeker niet geheel af. Er blijft dus een behoorlijke luchtlekkage. Deze zijn ook niet bedacht voor luchtdichting. Ze zijn bedoeld om instroom van beton tegen te gaan indien de vloeren aangestort worden. Voor dit doel zijn ze prima geschikt, maar voor luchtdichting zullen er andere maatregelen getroffen moeten worden. kunststof doppen kanaalplaatvloerOok het gebruik van glaswol of PUR zorgt voor een flinke vermindering van de luchtstroming, maar zijn eveneens niet geheel dicht. En dan zijn er nog speciaal op maat gemaakte schuimrubberen passtukken die in de kanalen kunnen worden geklemd. Deze zijn, mits er geen stortgruis in het kanaal aanwezig is, wel goed dicht, maar zijn vrij prijzig.

Koop nu! 

Fentrim van SIGA

Een heel eenvoudige en goedkope methode om de koppen 100% dicht te maken is deze dicht te plakken met Fentrim van SIGA. Deze tape kan zonder primer gelijk op de beton worden gekleefd. Doordat de kop van de kanaalplaten altijd een gezaagd zijn heb je geen last van eventuele betonresten in de kanalen, je plakt er tenslotte voor langs. Ook het type kanaalplaat en de vorm/grootte van de kanalen doet niet terzake. En voor elke dikte vloer is er een geschikte tape.Koppen kanaalplaatvloer luchtdicht

Als de tape wordt aangebracht als de vloeren net gelost zijn, of zelfs als ze nog op de vrachtwagen liggen heb je ook geen last van eventuele lateien of andere elementen waardoor de koppen niet goed bereikbaar meer zijn als de vloeren eenmaal gelegd zijn. Koppen kanaalplaatvloer luchtdicht

Goed en goedkoop

Als dit binnen jouw bedrijf de standaard oplossing wordt kunnen we je een mooie aanbieding maken. Je kan de koppen 100% dicht krijgen tegen hele scherpe prijzen! En dat met de garantie dat de tape een gebouwleven lang niet kapot gaat!

Geinteresseerd? Neem dan nu contact op!