Siga Academy 2018

27.11.2018
door Dirk Jan Karsten Luchtdichtshop
banner blog Siga academy

Dit jaar zijn we met een groep klanten vanuit Nederland afgereisd naar het mooie Zwitserland voor de Siga Academy. Het doel van deze reis is om onze klanten van dichtbij de kwaliteit van Siga producten en processen te laten ervaren. En middels een intensieve opleiding een goed beeld te krijgen van de vele mogelijkheden die de producten bieden. Naast het bezoek aan de productielocatie van Siga en de training, bood deze reis ook de mogelijkheid om omliggende bezienswaardigheden te bezoeken. De mix van een educatieve reis, een juiste afwisseling tussen leren en plezier en de verschillende activiteiten maakten de Siga Academy tot een groot succes!

Dag 1: De reis naar Zwitserland

Na de vliegreis vanaf Schiphol kwamen wij tegen de avond aan in Zürich. We werden vanaf het vliegveld met een bus naar een gezellig restaurant gereden dat tussen Zürich en Ruswil ligt. Na een lekker hapje en een drankje reed de bus verder naar het Siga Guesthouse in Ruswil, voor de overnachting. Er moest goed uitgerust worden, want er stond voor de volgende dag een uitgebreid en leerzaam programma op de planning.

Dag 2: De Siga Academy

De Siga Academy stond om 08:00 op de planning, uitslapen was er dus voor niemand bij op de tweede dag! Na een gezamenlijk ontbijt te voet naar het hoofdkantoor en de fabriek dat vlak naast het Guesthouse is gelegen.

Bij de Siga academy werden we bijgeschoold in de theorie van het luchtdicht bouwen en de bouwfysica, met name in dampspanning. Deze theorie werd afgewisseld met diverse praktijkoefeningen in het luchtdicht aansluiten van details. Tussendoor werden we uitgebreid rondgeleid door de fabriek. Erg interessant om te zien hoe de productie van dergelijke kwaliteitstapes in z'n werk gaat.

Ook hebben we een inkijkje gekregen in het laboratorium. Dit geeft een goed beeld van de manier waarop de kwaliteitstesten worden uitgevoerd en er onderzoek gedaan wordt naar nieuwe producten en toepassingen.

Na een lange dag vol leerzame en gezellige momenten, vertrok de bus vanaf Siga naar Luzern. Als afsluiting van de dag werd een gezamenlijk diner gevolgd door een avond met vrije besteding in het centrum van Luzern.

Dag 3: Luzern en de berg Rigi

Op de derde en laatste dag hebben we onder begeleiding van een gids de stad Luzern en de omgeving rondom de stad verkend. Ze heeft ons enthousiast het oude centrum van Luzern laten zien.

Vanuit Luzern zijn we met de boot over het meer van Luzern gevaren en werd er koers gezet naar het stadje Vitznau. In deze plaats start de Rigibahn, een tandradtrein die de berg Rigi op gaat, onze plaats van bestemming. Na een klim met de trein en een stuk te voet kwamen we op het hoogste punt van de berg. Op 1798 meter hadden we een prachtig uitzicht over de deken van wolken rondom de berg. Na het bereiken van de top werd er een wandelroute gevolgd naar een berghut op de Rigi. Hier werd er met elkaar geluncht. Een kleine wandeltocht bracht ons even later weer bij een gondel, waar we mee omlaag gingen. Eenmaal beneden stond de bus richting het vliegveld alweer op onze te wachten en zat onze reis in Zwitserland er op.

Volgend jaar weer!

Wij hebben erg genoten van de reis en ook vooral van ons gezelschap. Een erg gezellige trip die we komend jaar zeker weer gaan organiseren. We willen ook langs deze weg alle deelnemers ontzettend bedanken voor hun inbreng en enthousiasme. En zeker ook de mensen van Siga bedanken voor een paar onvergetelijke en perfect georganiseerde dagen.